Wednesday, 15 May 2013

FISIOLOGY EXPERIMENT

ISI KANDUNGAN
MINI PROJEK PHYSIOLOGY (AMALI 1-5)

AMALI 1 : TOPIK 2 (CIRCULATORY SYSTEMS)
        TAJUK EKSPERIMEN : 2.7. XYLEM AND TRANSPORT        04 - 09

AMALI 2 : TOPIK 3 (DIGESTIVE SYSTEMS)
        TAJUK EKSPERIMEN : 3.3. HUMAN DIGESTIVE SYSTEMS            10 – 17

AMALI 3 : TOPIK 4.0 (RESPIRATORY SYSTEMS)
         TAJUK EKSPERIMEN : 4.4. THE HUMAN RESPIRATORY
 SYSTEMS                                        17 – 24

AMALI 4 : TOPIK 11.0 (PHYSIOLOGY OF PLANT REPRODUCTION AND
      DEVELOPMENT)
        TAJUK EKSPERIMEN : 11.3. PARTS OF FLOWERS                24 – 32

AMALI 5 : TOPIK 12.0 (PHYSIOLOGY OF ANIMAL REPRODUCTION AND
      DEVELOPMENT)
         TAJUK EKSPERIMEN : 12.4.1 THE RATE MALE REPRODUCTIVE
     SYSTEM                                      32 - 41


AMALI 1 : TOPIK 2 (CIRCULATORY SYSTEMS)
TAJUK EKSPERIMEN : 2.7. XYLEM AND TRANSPORT
PENGENALAN
1.      Kebanyakan tumbuhan mengandungi dan memerlukan air dan garam mineral yang di angkut daripada akar-akarnya di dalam tanah.
2.      Xylem adalah nama bagi saluran yang bertanggung jawab mengangku air dan garam mineral serta some organic nitrogen and root cell secretions daripada akar hingga ke keseluruhan bahagian tertinggi dalam tumbuhan.
3.      Kedudukan saluran xylem  adalah terletak di tengah-tengah bahagian tumbuhan iaitu di bawah saluran floem yang mengangkut makanan.
4.      Urutan pengangkutan air dan garam mineral melalui saluran xylem adalah seperti berikut:
Tanah          Akar         Batang          Daun.
5.      Lebih kurang 1% air yang dihantar ke daun digunakan untuk proses Fotosintesis dan pertumbuhan pokok.
6.      Kebanyakan air yang diangkut masuk ke dalam  tumbuhan akan hilang melalui proses Transpirasi.
            Rajah 1.1 Sistem pengangkutan saluran xylem dalam tumbuhan.
OBJEKTIF
1.      Mengkaji Proses Pengangkutan Air dari Akar Ke Daun Melalui Xilem.
2.      Melukiskan dan mewarnakan bahagian Xilem pada keratan rentas akar, daun dan batang dengan pensel berwarna merah.
ASPEK KESELAMATAN
1.      Mendengar arahan guru dengan baik sebelum menjalankan eksperimen.
2.      Jalankan eksperimen dengan berhati-hati kerana melibatkan bekas kaca kelalang kon daripada jatuh dan pecah.
3.      Gunakan baju jubah makmal dan sarung tangan untuk memastikan larutan berwarna merah tidak terkena pakaian sekolah dan tangan.
4.      Pastikan penggunaan dan peletakan mikroskop dan kelalang kon berada di tengah-tengah meja dan bersesuaian bagi mengelakkan daripada jatuh.
5.      Berhati-hati ketika menggunakan pisau ketika menghiris keratan rentas daun, akar dan batang.
BAHAN/RADAS
Mikroskop, sisip kaca, penutup kaca, pokok keembong, larutan eosin(pewarna), pensel berwarna merah , pisau dan kelalang kon 1000ml.
                        Rajah 1.2 Pengangkutan air oleh xylem dalam pokok keembong
KAEDAH/LANGKAH
1.      Isikan satu kelalang kon dengan tiga per empat penuh dengan air.
2.      Titiskan beberapa titik larutan eosin ke dalam air.
3.      Bersihkan akar sepohon pokok keembung.
4.      Dirikan pokok keembung di dalam kelalang kon dan biarkan radas selama satu hari.
5.      Selepas satu hari, potong senipis yang boleh keratin rentas bagi akar, daun dan batang pokok keembung dan perhatikan di bawah mikroskop.
6.      Lukis pemerhatian anda dan warnakan bahagian merah dengan pensel berwarna merah.

HASIL/KEPUTUSAN PEMERHATIAN

                        Rajah 1.3 Memerhatikan Saluran xylem melalui keratan rentas akar,
     daun dan batang pokok keembung.
                        Rajah 1.4 Saluran xylem membawa air di dalam akar, batang dan daun.

PERBINCANGAN
1.      Kebanyakan tumbuhan mengandungi dan memerlukan air dan garam mineral yang di angkut daripada akar-akarnya di dalam tanah.
2.      Xylem adalah nama bagi saluran yang bertanggung jawab mengangku air dan garam mineral serta some organic nitrogen and root cell secretions daripada akar hingga ke keseluruhan bahagian tertinggi dalam tumbuhan.
3.      Kedudukan saluran xylem  adalah terletak di tengah-tengah bahagian tumbuhan iaitu di bawah saluran floem yang mengangkut makanan.
4.      Urutan pengangkutan air dan garam mineral melalui saluran xylem adalah seperti berikut:
Tanah          Akar         Batang          Daun.
5.      Lebih kurang 1% air yang dihantar ke daun digunakan untuk proses Fotosintesis dan pertumbuhan pokok.
6.      Kebanyakan air yang diangkut masuk ke dalam  tumbuhan akan hilang melalui proses Transpirasi.

KESIMPULAN
Air dan garam mineral diangkut dari akar ke batang dan daun tumbuhan melalui Xilem.

SOALAN DAN JAWAPAN
1.      Namakan bahagian tumbuhan yang diwarnakan merah?
Xilem   
2.      Apakah fungsi xylem?
Mengangkut air dan garam mineral dari akar ke batang dan daun tumbuhan.
3.      Mengapakah air berwarna digunakan?
Untuk menunjukkan air dibawa dari akar ke batang dan daun tumbuhan.
4.      Apakah kepentingan air diangkut ke atas  daun dari akar?
Untuk membolehkan daun hijau menjalankan proses fotosintesis dan transpirasi.
5.      Mengapakah bahagian batang pokok yang patah di pangkalnya akan mati selepas beberapa lama?
Air tidak dapat diangkut dari akar ke bahagian batang dan daun melalui xylem.

RUJUKAN/SUMBER
1.      Matriculation Biology Semester 1SB017, Sukatan Pelajaran Baru Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, Penulis:Hassan Abdullah dan Zulkaflee Ali, Terbitan:Penerbit Hinger Learning (PHL).
2.      Science Process Skills Form 3, Penulis:Yeap Tok Kheng, Penerbit: Pearson Longman Malaysia Sdn.Bhd.
3.      OHP Trancparencies Science PMR Form 3, Penulis: Tan Hui Seng, Penerbit: Seri Sanjung Sdn Bhd.
4.      Modul PJJ SBF3013 BIOLOGY, Penulis: Dr.Remmy Keong Bun Poh




LAMPIRAN (GAMBAR BUKTI ANDA TELAH MENJALANKAN AMALI)
Gambar 1
                        Rajah 1.5 Proses penerangan P&P kepada pelajar
Gambar 2
                        Rajah 1.6 Proses Menjalankan Eksperimen


AMALI 2 : TOPIK 3 (DIGESTIVE SYSTEMS)
TAJUK EKSPERIMEN : 3.3. HUMAN DIGESTIVE SYSTEMS

PENGENALAN                                      
1.      Proses pencernaan bermaksud pemecahan makanan yang kompleks kepada molekul-molekul ringkas yang dapat diserap ke dalam aliran darah.
2.      Proses penolakan makanan makanan sepanjang salur pencernaan dipanggil Peristalsis.
3.      Dalam system pencernaan manusia urutan pergerakan makanan adalah bermula dari mulut dan berakhir di dubur seperti berikut:
Mulut          Esofagus          Perut.         Usus Kecil         Usus Besar         Rektum
         Dubur.
4.      Organ-organ yang terlibat dalam proses pencernaan dan fungsi-fungsinya:
a)      Mulut – Gigi memecahkan makanan kepada serpihan-serpihan kecil supaya enzim dalam air liur (yang bersifat alkali) mudah bertindakbalas ke atasnya.
b)      Esofagus – menyalurkan makanan dari mulut ke perut dengan tindakan peristalsis.
c)      Perut – makanan dicampurkan dengan jus gaster. Asidhidroklorik dalam jus gaster meneutralkan alkali dalam air liur dan menyediakan keadaan berasid untuk tindakan enzim-enzim perut.
d)     Usus Kecil – Pencernaan lemak, protein dan kanji(karbohidrat) sertapenyerapan zat makanan oleh vilus yang terdapat pada dinding dalam usus kecil.
e)      Pankreas – menghasilkan jus pancreas yang mengandungi enzim.
f)       Hati – menghasilkan cecair hempedu untuk membaurkan lemak.
g)      Usus Besar – menyerap semula air dan pembentukan najis.
h)      Rektum – Menyimpan najis.
i)        Dubur – menyingkirkan najis dari badan.
            Rajah 2.1 Nota penerangan Sistem Pencernaan dalam tubuh badan Manusia

OBJEKTIF
1.      Mengenalpasti bahagian system pencernaan manusia.
2.      Menganalisis system pencernaan manusia.
3.      Menerangkan proses pencernaan di dalam saluran organ yang terlibat.
4.      Menyatakan fungsi-fungsi organ pencernaan manusia.

ASPEK KESELAMATAN
1.      Mendengar penerangan guru tentang konsep pencernaan dan organ-organ yang terlibat dengan tekun.
2.      Jangan membuat bising dan mematuhi peraturan-peraturan di dalam makmal.
3.      Menggunakan mesin OHP dengan baik dan memadamkannya setiap 10minit penggunaannya bagi mengelakkan daripada mentol menjadi panas dan terbakar.
4.      Mengendalikan model organ pencernaan manusia dengan baik.

BAHAN/RADAS
Mesin OHP, Slide transpiransi, model organ system pencernaan manusia.

KAEDAH/LANGKAH
1.      Tampilkan dan tunjukkan set model system pencernaan manusia.
2.      Kenalpasti organ-organ pencernaan manusia yang terlibat dan fahami fungsi-fungsinya.
3.      Berdasarkan pemerhatian anda pada slide gambar organ pencernaan manusia yang dipaparkan, lukis dan labelkan bahagian organ-organ pencernaan manusia dan fungsi-fungsinya dalam ruangan yang disediakan di bawah.
                              Rajah 2.2 Model Sistem Pencernaan Manusia



HASIL/KEPUTUSAN PEMERHATIAN
                        Rajah 2.3 Melabelkan Bahagian-bahagian Sistem Pencernaan Manusia

PERBINCANGAN
1.      Proses pencernaan bermaksud pemecahan makanan yang kompleks kepada molekul-molekul ringkas yang dapat diserap ke dalam aliran darah.
2.      Proses penolakan makanan makanan sepanjang salur pencernaan dipanggil Peristalsis.
3.      Dalam system pencernaan manusia urutan pergerakan makanan adalah bermula dari mulut dan berakhir di dubur seperti berikut:
Mulut          Esofagus          Perut.         Usus Kecil         Usus Besar         Rektum
         Dubur.
4.      Organ-organ yang terlibat dalam proses pencernaan dan fungsi-fungsinya:
a)      Mulut – Gigi memecahkan makanan kepada serpihan-serpihan kecil supaya enzim dalam air liur (yang bersifat alkali) mudah bertindakbalas ke atasnya.
b)      Esofagus – menyalurkan makanan dari mulut ke perut dengan tindakan peristalsis.
c)      Perut – makanan dicampurkan dengan jus gaster. Asidhidroklorik dalam jus gaster meneutralkan alkali dalam air liur dan menyediakan keadaan berasid untuk tindakan enzim-enzim perut.
d)     Usus Kecil – Pencernaan lemak, protein dan kanji(karbohidrat) sertapenyerapan zat makanan oleh vilus yang terdapat pada dinding dalam usus kecil.
e)      Pankreas – menghasilkan jus pancreas yang mengandungi enzim.
f)       Hati – menghasilkan cecair hempedu untuk membaurkan lemak.
g)      Usus Besar – menyerap semula air dan pembentukan najis.
h)      Rektum – Menyimpan najis.
i)        Dubur – menyingkirkan najis dari badan.

KESIMPULAN
1.      Sistem pencernaan manusia terdiri daripada salur pencernaan, pundi hempedu, pancreas dan hati.
2.      Dalam system pencernaan manusia urutan pergerakan makanan adalah bermula dari mulut dan berakhir di dubur seperti berikut:
Mulut          Esofagus          Perut.         Usus Kecil         Usus Besar         Rektum
         Dubur.

SOALAN DAN JAWAPAN
1.      Takrifkan proses pencernaan?
Proses pencernaan bermaksud pemecahan makanan yang kompleks kepada molekul-molekul ringkas yang dapat diserap ke dalam aliran darah.
2.      Nyatakan proses penolakan makanan sepanjang salur pencernaan?
Peristalsis.
3.      Tulis urutan pergerakan makanan dalam system pencernaan manusi?
Dalam system pencernaan manusia urutan pergerakan makanan adalah bermula dari mulut dan berakhir di dubur seperti berikut:
Mulut          Esofagus          Perut.         Usus Kecil         Usus Besar         Rektum
         Dubur.
4.      Nyatakan satu fungsi usus besar?
Penyerapan semula air dan pembentukan najis.
5.      Namakan organ yang mengandungi asid hidroklorik?
Jus gaster dalam perut.
RUJUKAN/SUMBER
1.      Matriculation Biology Semester 1SB017, Sukatan Pelajaran Baru Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, Penulis:Hassan Abdullah dan Zulkaflee Ali, Terbitan:Penerbit Hinger Learning (PHL).
2.      Science Process Skills Form 2, Penulis:Yeap Tok Kheng, Terbitan: Pearson Longman Malaysia Sdn.Bhd.
3.      OHP Trancperancies Science Form 2, Terbitan: Pearson Longman Malaysia Sdn,Bhd,
4.      Modul PJJ SBF3013 BIOLOGY, Penulis: Dr.Remmy Keong Bun Poh

LAMPIRAN (GAMBAR BUKTI ANDA TELAH MENJALANKAN AMALI)
Gambar 1
                                    Rajah 2.4 Pembentangan Pelajar dan kumpulan




Gambar 2
                        Rajah 2.5 Model Sistem Pencernaan Manusia











AMALI 3 : TOPIK 4.0 (RESPIRATORY SYSTEMS)
TAJUK EKSPERIMEN : 4.4. THE HUMAN RESPIRATORY SYSTEMS
PENGENALAN
1.      Pengudaraan (masuk atau  keluar gas ) di dalam paru-paru mamalia melalui  Tekanan Pernafasan Negatif.
2.      Tekanan Pernafasan Negatif berkerja/berfungsi seperti  mengepam  sedutan, menarik udara masuk ke dalam paru-paru untuk mendapatkan perubahan di dalam isipadu paru-paru.
3.      Perubahan/mengubah tekanan  isipadu udara di dalam  paru-paru:
a)      Melalui tindak balas otot (tulang rusuk dan  rongga dada/toraks).
b)      Melalui diafragma (berstruktur elastic dwicekung)
4.      Terdapat dua mekanisma yang berlaku dalam system pernafasan manusi iaitu:
a)      Proses menyedut nafas.
-          udara di bawa/di tolak  masuk ke dalam paru-paru.
-          Sangkar tulang rusuk bergerak naik ke atas dan ke hadapan.
-          Otot diafragma menjadi rata.
b)      Proses menghembus nafas
-           udara di tolak keluar daripada paru-paru.
-          Sangkar tulang rusuk bergerak ke bawah dan ke dalam.
-          Otot diafragma berkeadaan seperti asal semula (melengkung ke atas).
5.      Beberapa organ yang terlibat di dalam system pernafasan manusia mengikut urutan pengaliran udara masuk iaitu:
Lubang hidung/mulut          rongga hidung          trakea          bronkus         bronkiol
         Alveolus.
6.      Alveolus merupakan tempat pertukaran gas di mana gas oksigen akan meresap masuk ke dalam kapilari darah selepas sampai ke alveolus dan manakala gas karbon dioksida pula akan meresap keluar dari kapilari darah dan masuk ke dalam alveolus.
                        Rajah 3.1 Nota Penerangan Sistem Pernafasan Manusia
                        Rajah 3.2 Proses Menarik nafas
                        Rajah 3.3 Mekanisma Pernafasan Manusia

OBJEKTIF
1.      Memerhatikan bahagian-bahagian system  respirasi manusia.
2.      Mengenal pasti struktur system respirasi manusia.
3.      Menghuraikan proses tarikan nafas dan hembusan nafas.
4.      Menyenaraikan organ-organ yang terlibat di dalam system pernafasan manusia.

ASPEK KESELAMATAN
1.      Mendengar arahan guru dengan baik sebelum menjalankan eksperimen.
2.      Mendengar penerangan guru tentang system pernafasan manusia dan organ-organ yang terlibat dengan tekun.
3.      Jangan membuat bising dan mematuhi peraturan-peraturan di dalam makmal.
4.      Menggunakan mesin OHP dengan baik dan memadamkannya setiap 10minit penggunaannya bagi mengelakkan daripada mentol menjadi panas dan terbakar.
5.      Mengendalikan model organ pernafasan manusia dengan baik.
BAHAN/RADAS
Carta, transparensi, atau model tentang system respirasi manusia.

KAEDAH/LANGKAH
1.      Kaji carta, transparensi, atau model tentang system pernafasan manusi.
2.      Kenal pasti bahagian yang berikut dan bincangkan fungsinya,
Rongga hidung – Tulang rusuk – kapilari darah – Trakea – Diafragma – Alveolus – Bronkus – Peparu – Lubang hidung – Bronkiol – otot intercostals.
3.      Labelkan rajah system respirasi manusia yang disediakan:

HASIL/KEPUTUSAN PEMERHATIAN
                        Rajah 3.4 Melabelkan bahagian-bahagian system Pernafasan Manusia

PERBINCANGAN
1.      Bahagian system respirasi manusia dan fungsinya.
Bahagian Sistem Respirasi
Manusia
Fungsi
Tulang Rusuk
Melindungi peparu.
Otot interkosta
Menaikkan dan menurunkan tulang rusuk semasa pernafasan.
Diafragma
Mengubah tekanan udara dalam rongga toraks dengan menambah atau mengurangkan isipadu toraks.
Alveolus.
Tempat pertukaran gas-gas pernafasan.
Kapilari darah
Membawa darah beroksigen dari alveolus dan darah terdeoksigen ke alveolus.
2.      Terdapat dua mekanisma yang berlaku dalam system pernafasan manusi iaitu:
c)      Proses menyedut nafas.
-          udara di bawa/di tolak  masuk ke dalam paru-paru.
-          Sangkar tulang rusuk bergerak naik ke atas dan ke hadapan.
-          Otot diafragma menjadi rata.
d)     Proses menghembus nafas
-           udara di tolak keluar daripada paru-paru.
-          Sangkar tulang rusuk bergerak ke bawah dan ke dalam.
-          Otot diafragma berkeadaan seperti asal semula (melengkung ke atas).
3.      Beberapa organ yang terlibat di dalam system pernafasan manusia mengikut urutan pengaliran udara masuk iaitu:
Lubang hidung/mulut          rongga hidung          trakea          bronkus         bronkiol
         Alveolus.

KESIMPULAN
Sistem Pernafasan Manusia bermaksud pengudaraan (masuk atau  keluar gas ) di dalam paru-paru manusia melalui Tekanan Pernafasan Negatif yang melibatkan dua proses iaitu menyedut nafas dan  menghembus nafas

SOALAN DAN JAWAPAN
1.      Namakan proses dimana udara di tolak masuk ke dalam paru-paru?
Menarik nafas.  
2.      Namakan proses dimana udara di tolak keluar daripada paru-paru?
Menghembus nafas.
3.      Apakah dia struktur yang melindungi yang melindungi peparu?
Tulang rusuk
4.      Nyatakan susunan organ-organ pernafasan yang terlibat dalam pergerakan udara masuk dalam system pernafasan manusia?
Lubang hidung/mulut          rongga hidung          trakea          bronkus         bronkiol
         Alveolus.
5.      Apakah yang akan berlaku kepada diafragma ketika proses menghembus nafas berlaku?
Melengkung ke atas.

RUJUKAN/SUMBER
1.      Matriculation Biology Semester 1SB017, Sukatan Pelajaran Baru Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, Penulis:Hassan Abdullah dan Zulkaflee Ali, Terbitan:Penerbit Hinger Learning (PHL).
2.      Science Process Skills Form 3, Penulis:Yeap Tok Kheng, Terbitan: Pearson Longman Malaysia Sdn.Bhd.
3.      OHP Trancparencies Science PMR Form 3, Penulis: Tan Hui Seng, Penerbit: Seri Sanjung Sdn Bhd.
4.      Target A Revision Science PMR, Penulis:Tho Lai Hoong, Hudzairi Abdul Ghani, Toh Kim Kau. Terbitan: Sasbadi Sdn.Bhd.
5.      Modul PJJ SBF3013 BIOLOGY, Penulis: Dr.Remmy Keong Bun Poh




LAMPIRAN (GAMBAR BUKTI ANDA TELAH MENJALANKAN AMALI)
Gambar 1
                        Rajah 3.5 Pembentangan Individu dan Kumpulan
Gambar 2
                        Rajah 3.6 Proses Pertukaran gas semasa pernafasan
AMALI 4 : TOPIK 11.0 (PHYSIOLOGY OF PLANT REPRODUCTION AND
        DEVELOPMENT)
TAJUK EKSPERIMEN : 11.3. Parts Of Flower
PENGENALAN
1.      Organ pembiakan tumbuhan ialah Bunga.
2.      Fungsi bunga kepada tumbuhan adalah untuk menghasilkan biji benih bagi tujuan pembiakan dan penghasilan anak baru.
3.      Organ jantan bunga dipanggil stamen dan organ betina bunga pula dipanggil pistil.
4.      Kitaran hidup tumbuhan berbunga boleh diingat dan difahami melalui kaedah “3F” iaitu:
a.       Flower
b.      Fertilization
c.       Fruits
5.      Bunga merupakan organ pembiakan yang utama di dalam tumbuhan yang terdiri daripada 5 bahagian organ yang utama bunga iaitu:
a.       Sepal
b.      Petal
c.       Stamen
d.      Carpel
e.       Receptacle
6.      Bahagian bunga berdasarkan fungsinya adalah seperti jadual berikut:
Bahagian bunga
Fungsi-fungsinya
Sepal
Melindungi bunga pada peringkat kudup.
Petal
Menarik perhatian serangga dan agen pendebungaan lain
Stamen
Terdiri daripada tangkai (stalk) yang dipanggil Filamen dan bahagian terminal yang dipanggil Anther.
Carpel
Terdiri daripada Ovary yang berada di dasar dan long neck yang dipanggil Style. Juga Stigma yang terdapat di bahagian atas bercirikan melekit dan berbulu untuk memerangkap pollen grain.
Receptacle
Tangkai yang memegang dan melekatkan kesemua organ-organ bunga.
Jadual 4.1 Struktur bunga dan fungsinya.
                        Rajah 4.1 Nota Penerangan Pembiakan dalam tumbuhan (bunga)

            RAJAH 4.2 Memberi penerangan system Pembiakan pada tumbuhan (bunga)
OBJEKTIF
1.      Memerhatikan dan mengenalpasti bahagian-bahagian bunga.
2.      Mengenal pasti bahagian jantan bunga dan bahagian betina bunga.
3.      Menghuraikan fungsi-fungsi setiap bahagian yang terdapat pada bunga.
ASPEK KESELAMATAN
1.      Mendengar arahan guru dengan baik sebelum menjalankan eksperimen.
2.      Mendengar penerangan guru tentang organ-organ utama yang terdapat dalam bunga dan fungsi-fungsinya..
3.      Jangan membuat bising dan mematuhi peraturan-peraturan di dalam makmal.
4.      Menggunakan mesin OHP dengan baik dan memadamkannya setiap 10minit penggunaannya bagi mengelakkan daripada mentol menjadi panas dan terbakar.
5.      Menjalankan eksperimen dan memerhatikan organ-organ bunga dengan baik.
6.      Menggunakan pisau dan peralatan tajam dengan berhati-hati.

BAHAN/RADAS
Bunga raya, carta struktur bunga, transparensi, pisau lipat, pelapik jubin, sarung tangan getah dan kanta tangan
KAEDAH/LANGKAH
1.      Periksa bunga-bunga yang berlainan untuk mengenalpasti struktur bunga yang berlainan.
2.      Setiap kumpulan dikehendaki memotong, membuat keratin membujur dan memerhatikan organ-organ bunga raya dengan dibantu bahan kaji carta dan transparensi struktur bunga raya.
4.      Senaraikan organ-organ bunga yang telah dikenal pasti dan bincangkan fungsi-fungsinya.
5.      Labelkan bahagian-bahagian organ bunga yang telah dikenalpasti pada keratan bunga yang dilekatkan.





HASIL/KEPUTUSAN PEMERHATIAN
                        Rajah 4.3 Melabelkan bahagian-bahagian struktur bunga.

            Rajah 4.4 Menyatakan bahagian struktur  dan fungsi system pembiakan pada bunga.
PERBINCANGAN
1.      Periksa organ jantan bunga yang dipanggil stamen dan organ betina bunga pula yang dipanggil pistil.
2.      Perhatikan bahagian-bahagian keratan membujur bunga yang merupakan organ-organ pembiakan yang utama di dalam tumbuhan yang terdiri daripada 5 bahagian organ yang utama bunga iaitu:
a.       Sepal
b.      Petal
c.       Stamen
d.      Carpel
e.       Receptacle
3.      Bahagian bunga berdasarkan fungsinya adalah seperti jadual berikut:
Bahagian bunga
Fungsi-fungsinya
Sepal
Melindungi bunga pada peringkat kudup.
Petal
Menarik perhatian serangga dan agen pendebungaan lain
Stamen
Terdiri daripada tangkai (stalk) yang dipanggil Filamen dan bahagian terminal yang dipanggil Anther.
Carpel
Terdiri daripada Ovary yang berada di dasar dan long neck yang dipanggil Style. Juga Stigma yang terdapat di bahagian atas bercirikan melekit dan berbulu untuk memerangkap pollen grain.
Receptacle
Tangkai yang memegang dan melekatkan kesemua organ-organ bunga.

Description: F:\DCIM\100PHOTO\SAM_1840.JPG
                        RAJAH 4.5 Pembentangan Eksperimen Individu/kumpulan
KESIMPULAN
Organ pembiakan tumbuhan ialah bunga yang terdiri daripada lima bahagian organ-organ yang utama iaitu petal, sepal, stamen, carpel dan receptacle. Fungsi bunga kepada tumbuhan adalah untuk menghasilkan biji benih bagi tujuan pembiakan dan penghasilan anak baru. Organ jantan bunga dipanggil stamen dan organ betina bunga pula dipanggil pistil.

SOALAN DAN JAWAPAN
1.      Apakah fungsi bunga kepada tumbuhan?
Menghasilkan biji benih untuk tujuan pembiakan.  
2.      Nyatakan bahagian organ-organ yang utama pada bunga berdasarkan fungsinya dalam jadual di bawah?
Bahagian bunga
Fungsi-fungsinya
Sepal
Melindungi bunga pada peringkat kudup.
Petal
Menarik perhatian serangga dan agen pendebungaan lain
Stamen
Terdiri daripada tangkai (stalk) yang dipanggil Filamen dan bahagian terminal yang dipanggil Anther.
Carpel
Terdiri daripada Ovary yang berada di dasar dan long neck yang dipanggil Style. Juga Stigma yang terdapat di bahagian atas bercirikan melekit dan berbulu untuk memerangkap pollen grain.
Receptacle
Tangkai yang memegang dan melekatkan kesemua organ-organ bunga.


3.      Mengapakan permukaan stigma adalah melekit?
Untuk melekatkan pollen grain semasa proses pollination.
4.      Dimanakah terletaknya ovul yang mengandungi gamet betina?
Di dalam ovary yang terletaknya di dasar struktur bunga.

RUJUKAN/SUMBER
1.      Matriculation Biology Semester 1SB017, Sukatan Pelajaran Baru Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, Penulis:Hassan Abdullah dan Zulkaflee Ali, Terbitan:Penerbit Hinger Learning (PHL).
2.      Science Process Skills Form 3, Penulis:Yeap Tok Kheng, Terbitan: Pearson Longman Malaysia Sdn.Bhd.
3.      OHP Trancparencies Science PMR Form 3, Penulis: Tan Hui Seng, Penerbit: Seri Sanjung Sdn Bhd.
4.      Target A Revision Science PMR, Penulis:Tho Lai Hoong, Hudzairi Abdul Ghani, Toh Kim Kau. Terbitan: Sasbadi Sdn.Bhd.
5.      Modul PJJ SBF3013 BIOLOGY, Penulis: Dr.Remmy Keong Bun Poh







LAMPIRAN (GAMBAR BUKTI ANDA TELAH MENJALANKAN AMALI)
Gambar 1
Description: C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\SAM_1842.jpg
                        Rajah 4.4 Menjalankan Eksperimen berkumpulan Memerhatikan
      Struktur Bunga.
Gambar 2
Rajah 4.5 Kitaran hidup tumbuhan berbunga.
AMALI 5 : TOPIK 12.0 (PHYSIOLOGY OF ANIMAL REPRODUCTION AND
        DEVELOPMENT)
TAJUK EKSPERIMEN : 12.4.1 The Rate Male Reproductive System
PENGENALAN
1.      Sistem pembiakan tikus jantan terdiri daripada testis, sperm duct, scrotum, seminal vesicle, urethra dan penis.

            RAJAH 5.1 BBM penerangan tentang Organ pembiakan tikus jantan

2.      Organ-organ pembiakan tikus jantan dan fungsi-fungsinya seperti dalam jadual di bawah:
Organ
Fungsi-fungsinya
Scrotum
Untuk melindungi Testis.
Testis
-menghasilkan sel-sel sperma.
-menghasilkan sex hormones yg mengawal development of secondary sex characterstics.
Sperm duct
Menyalurkan sel sperma daripada testis ke seminal vesicle dan uretra.
Seminal vesicle
-untuk menyimpan sel-sel sperma
-menghasilkan cecair yg mengandungi nutrient and enzymes untuk sperm cells.
Urethtra

Penis

Prostate
gland
Untuk menyalurkan urine and semen out daripada badan secara berasingan.
Organ berotot yg membantu untuk menghantar sel-sel sperma ke vagina.
Untuk menghasilkan hormones.

Jadual 5.1 Organ Tikus jantan dan fungsi-fungsinya.

3.      Nama gamet jantan pada seekor tikus ialah sama dengan manusia iaitu sperma.
4.      Famili tikus menjalani proses pembiakan melalui seks yang sama juga dengan manusia iaitu secara seks dalaman.
5.      Pembiakan tikus jantan ditentukan oleh kehadiran sperma pada testis ataupun tubul seminiferous menandakan bahawa tikus jantan tersebut telah matang.
6.      Tikus jantan dengan kedudukan testis terletak pada kantung skrotal menunjukkan bahawa tikus dianggap telah matang. Manakala jika testis terletak pada kedudukan abdominal primer, tikus dianggap masih juvenil dan jika testis pada kedudukan abdominal sekunder, tikus adalah separa dewasa.
7.      Sperma yang telah matang akan bersenyawa dengan gamet tikus betina iaitu ovum untuk membentuk zygote.

OBJEKTIF
1.      Memerhatikan dan mengenalpasti bahagian-bahagian organ pembiakan tikus jantan.
2.      Menyatakan konsep dan sistem pembiakan seks serta gamet pada tikus jantan.
3.      Menghuraikan dan menerangkan fungsi-fungsi setiap organ pembiakan yang terdapat pada tikus jantan .

                                    RAJAH 5.2 Penerangan sistem pembiakan tikus jantan
ASPEK KESELAMATAN
1.      Mendengar arahan guru dengan baik sebelum menjalankan eksperimen.
2.      Mendengar penerangan guru tentang konsep dan system pembiakan seks tikus jantan dan gamet yang dihasilkan.
3.      Mendengar dan memahami dengan teliti organ-organ utama pembiakan yang terdapat pada tikus jantan dan fungsi-fungsinya..
4.      Jangan membuat bising dan mematuhi peraturan-peraturan di dalam makmal.
5.      Menggunakan mesin OHP dengan baik dan memadamkannya setiap 10minit penggunaannya bagi mengelakkan daripada mentol menjadi panas dan terbakar.
6.      Menjalankan eksperimen memerhatikan organ-organ pembiakan tikus jantan dengan baik.
7.      Menggunakan sarung tangan getah untuk mengelakkan jangkitan kuman yang terdapat pada tikus.
8.      Menggunakan pisau dan peralatan tajam dengan berhati-hati.
9.      Membasuh tangan dan peralatan yang digunakan dengan sabun antiseptic dan meletakkan radas dan peralatan eksperimen ditempat yang betul.


BAHAN/RADAS
2 ekor tikus jantan mati, carta BBM Organ pembiakan tikus jantan, transparensi, pisau lipat/pisau bedah, pelapik jubin, sarung tangan, tali, jarum peniti, anti-septik dettol dan kanta pembesar.
KAEDAH/LANGKAH
1.      Periksa dan pastikan tikus jantan telah mati dan diletakkan di atas pelapik kayu yang lembut supaya mudah bahagian tangan dan kakinya dicucuk dengan jarum peniti supaya kedudukannya mudah untuk diperhatikan.
2.      Setiap kumpulan dikehendaki membuat pemerhatian luaran terhadap organ-organ pembiakan tikus jantan dengan dibantu oleh bahan kaji carta dan transparensi struktur organ pembiakan tikus jantan yang telah disediakan.
3.      Catatkan dan senaraikan nama organ-organ pembiakan tikus jantan yang telah dikenal pasti dan bincangkan fungsi-fungsinya.
4.      Lukiskan dan labelkan bahagian organ tikus jantan pada buku eksperimen dan tuliskan fungsi-fungsinya dalam jadual yang telah disediakan.

HASIL/KEPUTUSAN PEMERHATIAN
                        RAJAH 5.3 Memerhatikan dan mencatatkan Organ pembiakan tikus
                        RAJAH 5.4 Melabelkan Bahagian-bahagian organ Tikus jantan

                                    RAJAH 5.5 Pembentangan Eksperimen kumpulan  



PERBINCANGAN
1.      Periksa dan fahami konsep dan sistem pembiakan tikus jantan dalam mengekalkan spesisnya.
2.      Perhatikan bahagian-bahagian organ pembiakan tikus jantan yang utama dan labelkan dalam gambarajah tikus yang disediakan. Organ-organ pembiakan tikus jantan yang utama itu diantaranya ialah:
a.       Scrotum
b.      Testis
c.       Sperm duct
d.      Seminal vesicle
e.       Urethra
f.       Penis
g.      Prostate gland
3.      Bahagian-bahagian organ pembiakan seks tikus jantan berdasarkan fungsi-fungsinya adalah seperti jadual berikut:
Organ
Fungsi-fungsinya
Scrotum
Untuk melindungi Testis.
Testis
-menghasilkan sel-sel sperma.
-menghasilkan sex hormones yg mengawal development of secondary sex characterstics.
Sperm duct
Menyalurkan sel sperma daripada testis ke seminal vesicle dan uretra.
Seminal vesicle
-untuk menyimpan sel-sel sperma
-menghasilkan cecair yg mengandungi nutrient and enzymes untuk sperm cells.
Urethtra

Penis

Prostate
gland
Untuk menyalurkan urine and semen out daripada badan secara berasingan.
Organ berotot yg membantu untuk menghantar sel-sel sperma ke vagina.
Untuk menghasilkan hormones.


KESIMPULAN
Sistem pembiakan tikus jantan adalah terdiri daripada scrotum, testis, sperm duct, prostat gland, seminal vesicle, urethra dan penis. Testis merupakan organ pembiakan tikus jantan yang menghasilkan gamet jantan ataupun sperma. Sel sperma dari tikus jantan yang telah matang akan bersenyawa dengan sel ovum yang terdapat pada tikus betina untuk membentuk zygote.

SOALAN DAN JAWAPAN
1.      Namakan gamet yang dihasilkan oleh seekor tikus jantan yang matang?
Sel sperma.
2.      Namakan bahagian-bahagian organ pembiakan tikus jantan berdasarkan fungsinya dalam jadual di bawah?
Organ
Fungsi-fungsinya
Scrotum
Untuk melindungi Testis.
Testis
-menghasilkan sel-sel sperma.
-menghasilkan sex hormones yg mengawal development of secondary sex characterstics.
Sperm duct
Menyalurkan sel sperma daripada testis ke seminal vesicle dan uretra.
Seminal vesicle
-untuk menyimpan sel-sel sperma
-menghasilkan cecair yg mengandungi nutrient and enzymes untuk sperm cells.
Urethtra

Penis

Prostate
gland
Untuk menyalurkan urine and semen out daripada badan secara berasingan.
Organ berotot yg membantu untuk menghantar sel-sel sperma ke vagina.
Untuk menghasilkan hormones.


3.      Apakah fungsi sel sperma tikus jantan yang matang?
Bersenyawa dengan ovum untuk membentuk zygote.
4.      Nyatakan satu fungsi lain urethra dan penis tikus jantan selain system pembiakan, berikan satu sebab?
Bertindak sebagai organ perkumuhan kerana Urethra dan Penis tikus jantan juga menyalurkan air kencing.

5.      Apakah perbezaan di antara tikus jantan yang matang, juvenile dan separa dewasa?
Tikus jantan dengan kedudukan testis terletak pada kantung skrotal menunjukkan bahawa tikus dianggap telah matang. Manakala jika testis terletak pada kedudukan abdominal primer, tikus dianggap masih juvenil dan jika testis pada kedudukan abdominal sekunder, tikus adalah separa dewasa.


RUJUKAN/SUMBER
1.      Matriculation Biology Semester 1SB017, Sukatan Pelajaran Baru Program Matrikulasi Kementerian Pelajaran Malaysia, Penulis:Hassan Abdullah dan Zulkaflee Ali, Terbitan:Penerbit Hinger Learning (PHL).
2.      Science Process Skills Form 3, Penulis:Yeap Tok Kheng, Terbitan: Pearson Longman Malaysia Sdn.Bhd.
5.      OHP Trancparencies Science PMR Form 3, Penulis: Tan Hui Seng, Penerbit: Seri Sanjung Sdn Bhd.
6.      Target A Revision Science PMR, Penulis:Tho Lai Hoong, Hudzairi Abdul Ghani, Toh Kim Kau. Terbitan: Sasbadi Sdn.Bhd.
7.      Modul PJJ SBF3013 BIOLOGY, Penulis: Dr.Remmy Keong Bun Poh




LAMPIRAN (GAMBAR BUKTI ANDA TELAH MENJALANKAN AMALI)
Gambar 1
                                    RAJAH 5.6 Pembentangan individu/kumpulan
Gambar 2
                                    RAJAH 5.7 Eksperimen berkumpulan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    ReplyDelete