Thursday, 25 October 2012

E-PORTFOLIO





 

UNIVERSITI PERGURUAN SULTAN IDRIS UPSI
TANJUNG MALIM PERAK


SEMESTER 1 SESI 2012/2013

KOD & NAMA KURSUS
SSI 3013: INFORMATION & TECHNOLOGY IN SCIENCE

TAJUK





   E-PORTFOLIO : MAKING BLOG.

 




KUMPULAN
EL-B35 (A121PJJ)

DISEDIAKAN OLEH
NAMA
NO. ID
NO. TELEFON
Mohammad Razif b. Abdul Malik
sirrazif.blogspot.com 
D20102040233
0132357016

NAMA TUTOR E-LEARNING: DR. AZMI BIN IBRAHIM

TARIKH SERAH: 6HB NOVEMBER 2012





PENGENALAN SUBJEK SSI 3013 INFORMATION ICT IN SCIENCE

Alhamdulillah dan terima kasih kepada Dr. Azmi bin Ibrahim di atas tunjuk ajar beliau dalam tajuk SSI3013 ini yang mana dalam tajuk ini beliau banyak menekankan dan membicarakan tentang betapa pentingnya teknologi ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran Sains. Peranan pendidikan pada abad ini amat mencabar kerana bidang ini mempunyai tanggungjawab besar bagi melaksanakan dasar peningkatan penggunaan IT dalam pengajaran-pembelajaran yang bersesuaian dengan perubahan era ICT terutamanya mata pelajaran sains. Penggunaan komputer semakin penting dalam menjana dan memperkembangkan idea dan kreativiti para pendidik dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam konteks ini, globalisasi menyebabkan wujudnya konsep dunia tanpa sempadan, konsep liberalisasi maklumat, konsep pembelajaran global, konsep perubahan global dan sebagainya (Abd. Rahim, 2005). Perubahan ini memberikan kesan sama ada positif dan juga negatif kepada masyarakat di negara membangun.

Profesion keguruan juga terjebak dalam pengaruh ini yang merupakan trend dan ideologi abab ke-21. ICT memberi kesan yang besar ke atas anjakan perubahan sistem dan pengurusan pendidikan di negara-negara membangun seperti Malaysia. Revolusi maklumat yang berlaku disebabkan kemajuan ICT memberi cabaran baharu kepada profesion keguruan, di samping kemajuan yang berlaku ini perlu dimanfaatkan untuk mempertingkatkan martabat profesion keguruan yang sedang mengharungi perubahan abab ke -21. Perkembangan pendidikan baru dalam pengetahuan ICT memerlukan anjakan peranan pendidikan dan profesion keguruan. Negara membangun memerlukan lebih ramai guru yang mempunyai pengkhususan bidang pengetahuan komunikasi maklumat (ICT). Latihan pendidikan guru juga memerlukan perubahan paradigma bagi melahirkan guru-guru yang berkelayakkan dan berkebolehan mendidik dan membangunkan masyarakat dan negara.

Selain itu, teknologi dapat mempermudahkan tugas serta meningkatkan prestasi guru seperti penggunaan teknologi untuk kerja-kerja pengajaran pembelajaran terutamanya dalam subjek sains yang baynyak memerlukan maklumat luar dan terkini melalui ICT. Winston Churcil menyatakan empayar di masa depan ialah empayar pemikiran dan minda. Untuk mengembangkan pemikiran dan minda pelajar khususnya, pendekatan pengajaran dan pembelajaran di sekolah perlu digubah kepada pemikiran penyelidikan, mengumpul maklumat, menganalisis data ke arah menggalakkan kreativiti dan motivasi pelajar.
Pendekatan pengajaran secara tradisional secara sogokan nota-nota seharusnya dikikis dari pemikiran guru tetapi diubah dengan membekalkan pengetahuan dan kemahiran ke arah mendapatkan maklumat.

Ellington, Percival dan Race (1993) menjelaskan bahawa penggunaan komputer
dalam pendidikan mempunyai beberapa kekuatan dan kelemahan tersendiri yang mana lebih berasaskan sebagai satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang lebih menekankan peranan individu. Ramai penulis menyatakan kekuatan penggunaan komputer dalam pendidikan adalah objektif pembelajarannya yang lebih luas,  pembelajarannya yang juga boleh dilakukan sendiri serta mendapat maklum balas segera melalui pendekatan interaktif; dan membolehkan simulasi pengalaman pembelajaran dilakukan secara terus. Manakala kelemahan penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran pula ialah teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) memerlukan guru-guru celik komputer, atau sekurang-kurangnya berasa senang menggunakan papan kekunci, sukar mendapatkan bahan berasaskan komputer yang sesuai dan tersedia, dan usaha mereka bentuk bahan pembelajaran berasaskan komputer memerlukan kemahiran yang tinggi (Ellington et al. 1993). Cabaran-cabaran globalisasi menuntut agar negara membangunkan sumber tenaga yang mempunyai ciri-ciri K-worker, celik dan mahir dalam ICT, mampu bersaing pada peringkat tempatan dan pada peringkat global, bahkan memiliki jati diri dan daya saing yang tinggi.

Untuk menjayakan pelaksanaan penggunaan IT  lebih berkesan, kemudahan infrastruktur ICT perlu disediakan dan dirancang dengan baik. Kemudahan ICT dapat membantu perlaksanaan kurikulum dengan berkesan. Pembelajaran bukan lagi tertumpu dengan kaedah pengajaran di bilik kuliah semata-mata. Penggunaan teknologi ICT perlu dieksploit sepenuhnya supaya memberikan kesan yang positif dalam pembelajaran pelajar. Penggunaan modul pembelajaran dalam bentuk CD-ROM, multimedia, simulasi dan sebagainya memerlukan prasarana yang bersesuaian.



 H20 ROCKET MODEL

CONTENTS                                                                                     


1.0       INTRODUCTION                                                                         

2.0       MATERIALS AND METHODS                                                   

3.0       RESULT AND DISCUSSIONS (PHYSICS THEORY)                                                 

4.0       CONCLUSION                                                                                

5.0       VUDEO REPORT                                                                                               




1.0              INTRODUCTION
Dalam dunia Astronomi, roket berperanan secara tidak langsung untuk mendapatkan data benda-benda langit dan angkasa lepas secara lebih lengkap. Pengamatan astronomi landas bumi dengan menggunakan teleskop optic memiliki kelemahan dan masalah iaitu tidak dapat digunakan sekiranya cuaca kurang elok contohnya berawan dan hujan. Disebabkan masalah inilah para saintis  dan ilmuan khususnya di Negara-negara maju mengembangkan teleskop landas angkasa yang mengorbit bumi. Teleskop ini dibawa ke orbitnya yang berada di luar agkasa menggunakan roket. Tidak hanya mengirimkan teleskop, bahkan roket digunakan untuk perjalanan luar angkasa baik berawak mahupun tidak berawak. Misinya juga beragam, mulai dari sekadar melintas planet (fly-by) untuk mendapatkan gambar objek dari dekat, mengorbit planet, hingga mendarat dan melakukan penjelajahan di planet lain mahupun satelitnya.
Jesteru itu, dalam semester 4 ini kami pelajar-pelajar Pengajian Sains ditugaskan untuk menyediakan dan menyiapkan satu tugasan yang dapat menarik minat murid-murid untuk memahami konsep “fizik disekeliling kita”. Pemilihan Roket air sebagai projek tugasan fizik saya adalah sangat bertepatan dan diharapkan dapat memenuhi elemen dan criteria pensyarah dalam menerangkan dan mengaitkan beberapa teori fizik dalam Roket Air ini. Terdapat beberapa teori asas fizik yang perlu dipelajari dan difahami untuk menyiapkan projek roket air ini antaranya seperti kestabilan, momentum, daya keseimbangan, hukum Newton 1, 2 dan 3, tekanan atmospera, prinsip Bernoulli, jisim, berat dan sebagainya bagi memastikan Roket air ini boleh dilancarkan dengan baik. Secara ringkasnya, Roket Air adalah sebuah roket yang dibina dengan menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat bergerak. Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya diperbuat daripada botol plastik bekas minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke udara. Bahan-bahan pembuatannya juga lebih banyak kepada penggunaan bahan terbuang dan mudah diperolehi.  Secara amnya, prinsip dasar roket merupakan pendedahan dan implementasi dari perubahan momentum serta hukum III Newton mengenai aksi-reaksi. Dalam dunia pendidikan, pelbagai percubaan mampu dilakukan untuk memahamkan kepada guru-guru dan murid-murid mengenai prinsip dasar roket bermula dari percubaan pembuatan yang sederhana menggunakan tabung bekas roll filem sampailah pembuatan roket menggunakan botol-botol bekas minuman berkarbonat.
The same concepts apply to water rockets. Rocket structure, propulsion and aerodynamics (attitude stability) are the vital factors affecting flight performance (distance, etc.). It is extremely dangerous to apply excessive pressure to the water rocket in an attempt to achieve a new distance record. From the viewpoint of safety, it is critical to understand the limitations of PET bottles in term of structureal strength and pressure resistance. When it comes to multistage water rockets, nerve-wracking challenges await those attempting to decide how to separated the first stage from the second, and how to ensure an uninterrupted supply of jet water. Much experience and engenuity will be required to design, make and safely operate the separation and second stage water-jet mechanism.
Struktur Roket H2O
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhMkQRMQVr3QbYFJ1pM4OVwga1wPc7gpHhYq6ntvYzpRsCz9EdVIyoSPkX7rc-YugwkYCnN4fEzrRRtBqUa9xk5jCyNSfK_gmdAU7UArut0ZZZhCy_Z1FSf2UpCbnR5IJ9KgvU6NYwpAn6Y/s200/Bhg+roket.jpg

Gambar rajah di atas merupakan satu gambaran ringkas roket H2O.

Bahagian-bahagian roket H2O yang perlu diketahui oleh anda. Seperti mana dalam penerangan di atas dan di dalam CD, akan saya nyatakan beberapa bahagian roket H2O yang perlu anda ketahui. Bahagian penting yang perlu ada pada roket H2O adalah badan (tempat di mana air dimasukkan dan angin dipamkan ke dalam roket), muncung (menghasilkan bentuk aerodinamik bagi roket H2O dan sayap (membolehkan roket H2O membuat penerbangan yang lurus).

2.0       MATERIALS AND METHODS

1. Peralatan/Bahan


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh7mCjlbaozwAGuBW_lgeQMdWeze8o30hnmjoEMLgvVBI8w8NOrXX71J85fJ4yN84kQehyntnOfkW2JK67LC9GODpzQzgJDMYjwcL0gZDfOgFfyC_e4mPQ6sE0ynN1W9eEooks591gHqutp/s200/peralatan+d+perlukan.JPG

Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:
Berikut disenaraikan bahan dan peralatan yang perlu  disediakan dalam Sesi Pembinaan Roket Air (Water Rocket Making Session):
i. Pensil
ii. Marker pen
iii. Pembaris
iv. Gunting
v. Penknife
vi. Pita pelekat
vii. Kertas putih (A4)
viii. Kertas PVC (A4)
ix. Clear binding cover (A4)
x. Plastisin
xi. Span
xii. Beg plastik sampah
xiii. Benang
xiv. Gelang getah
xv. One hole punch
xvi. Penimbang
xvii. Surat khabar

Peralatan dan bahan-bahan yang diperlukan untuk membina roket H2O perlulah mencukupi. Disamping itu kita juga memerlukan botol minuman bergas sebagai komponen utama badan roket H2O  nanti.

2. Jenis botol


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSAzIC4V-RVj26qCIDBKwA_jjnmcUlD82E8kg0zkPF0OqmYNJyfxNLlIx-uFf_ffXsbrM3p348_-XIguLfdiRJHkEFnMrYq15qPS5d16dxqgpJWed7VzVOTJMgbQomPP0uVhGcpHC4kC36/s200/jenis+botol.JPG

Jenis-jenis botol minuman bergas terpakai 1.5L yang biasa gunakan oleh pelajar untuk membuat badan roket H2O. Botol yang kurang berlekuk-lekuk lebih sesuai digunakan untuk membuat badan roket H2O kerana ianya lebih senang untuk pemasangan sayap nanti. Sebenarnya apa saja botol plastik yang sesuai boleh digunakan samada 1.5L @ 1.25L bergantung kepada kreativiti anda untuk memasang sayap padanya nanti.

 

METHODS

1.Pemasangan Sayap


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsg8r4zI652mFx_DviJ8PVH2waGavBqN6Fp-V8szIfQIUCVIW0r5OgFbvdPgZ4aJsPaK1Wgk8iPQ4K4idID1KeqhSHTqFVrGItUAbA2kbG9pj5lgUyqTApGboRN1dAbpRw4BT6OR5Mid01/s200/garisan+u+sayap.JPG

Gariskan satu garisan lurus pada botol minuman bergas dengan menggunakan maker dan pembaris

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjB4GO4G0AXcjVTt1mrZ5jPIrE70eJ1dgNDVMDAww3TEtTTEDJscLtgf2n1zESt4YZJbTChiNLx5pmF0T8bwlm7Y1PmtdCPqzavtFiv6x0IGk3P30eNf3Yk013A4uq-moHYK9jJeap4T9T6/s200/garisan+u+sayap+2.JPG

Gariskan 3 lagi garisan yang selari di sekeliling botol minuman bergas tersebut. Jarak antara 1 garisan dengan 1 garisan yang lain hendaklah sama. Pastikan garisan yang anda buat adalah lurus dan selari antara 1 sama lain. Jika tidak roket h2o anda nanti tidak akan mencapaisasaran(tidakterbanglurus).

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEizA61tGJun3IztRJiQxhs0xQ1xUvvr9-g6BJTt0mjcRHewDYflnGjBDqaeIUO9be-asSZvFAGgc9o2CTXdp13xMrj3MQ4M_H9OXSY-vTVHavAFTjA5AAIyzJguxSVkRaPw2nc1cG2wKfrV/s200/psg+sayap+d+garisan.JPG
Lekatkan dengan salotape sayap yang anda buat sebelum ini mengikut garisan yang telah ditandakan tadi menggunakan selotip secara belahan  dua didasarnye.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyVZCo78JgvO7DSZrB0tlph5PWFa9eCYuWs5hIo6Zj-sbSgwrQPr9O7yjUshePYop4onidlkUIgJt0nhZvFeeorMOpkb0RwevioCuonCdKw8eduxxf2DF4Bz5wDMPnT_d6axq11GuELfhs/s200/psg+4+sayap+d+garisan.JPG
Inilah bentuk roket H2O anda yang belum ada muncung (nose cone). Jika anda ingin memasang lebih daripada 4 sayap, caranya masih lagi sama seperti di atas. Apa yang perlu anda buat ialah pastikan anda mengukur ukur lilit botol minuman bergas di kawasan anda ingin melekatkan sayap nanti. Bahagikan ukur lilitnya dengan bilangan sayap yang ingin anda buat. Tanda dan gariskan garisan lurus seperti yang saya tunjukkan di atas.

2.Muncung (nose cone)


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhaFliQQJqOUYuTBo975XvZG95AdbaxXxcR_v6I29C0HMVmz-mdyMpsUD71AhuZSB6fLbl_Uk4e3Kf2ZRoSlmUEIHHShcyALOD6IWNCcjpVDeFXWgVltbuC25Sx0IfUCVioTJh1rzrFSVCh/s200/buat+muncung.JPG

Muncung roket H2O boleh dibuat dengan menggunakan botol minuman bergas yang lain. Apa sahaja jenis botol minuman bergas boleh dijadikan muncung bagi roket H2O. Ambil satu botol minuman bergas terpakai yang sesuai tandakan disekelilingnya satu garisan untukpemotongannanti.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhuHuqpZxYBLgoToNpnu43G-aIiVBwQqma7tPXx7PHUCoJa6x60Q5ypxTH8w61Zok0OrPJcCPunm9ALlxrKfTqsHHuIKjdFfv2IXturfKL6r_dEFHj4aVn0iRClCT3lW3hnfP1ntDsboB1Q/s200/buat+muncung2.JPG
Potongkan bahagian yang ditanda tadi dengan menggunakan pisau. Bahagian yang berbentuk tirus akan digunakan sebagai muncung.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjjHA3FURxfGzteHscp4Cclxo59R575y6SPCwMrVKEKBu2vPYgq-h9JNt7VMLbJx_6iCDOO66whcyIBK6KYfkG6jsuhxVDjQpGBl6aTJr03uBQ0mXlYlbecd3k77wk38aeGnptxtQWrkOKD/s200/buat+muncung3.JPG
Masukkan sedikit plastesin ke dalam muncung yang dibuat. Tujuannya adalah untuk dijadikan sebagai pemberat bagi membolehkan roket H2O nanti terbang lurus.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEitItuvHQk7jRp2efNFqFHw0IhJ5pyUtTbcJu2mPx1unXSvlNOw6cqyaNf28FSaxKtyOlBHBiC2V2xVh7OdmIhjsq6TCxU3UsEPWo1kyev4Fn7Y6rKoMVG4k6EF9YMP2Lqljqaofk779KuL/s200/psg+muncung.JPG
Lekatkan muncung yang anda buat tadi pada badan roket H2O yang dah dilekatkan sayap. Maka telah selesailah pembinaan Roket Air dengan jayanya.

3.0       RESULT AND DISCUSSIONS


RESULT
Roket air yang siap sempurna sepenuhnya dari segi struktur pembentukan dan pembinaan yang melibatkan beberapa konsep fizik akan dapat dilancarkan ke udara dengan baik dan lengkap. Beberapa Teori Fizik digunakan untuk memastikan Roket air ini boleh dilancarkan dengan jayanya antaranya adalah seperti memastikan tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law.
i- Tekanan Udara.
dengan memastikan tekanan udara di udara dan di dalam botol roket air itu sentiasa berada dalam tekanan yang tinggi adalah antara faktor utama dalam proses pelancarannya ke udara. Tekanan udara di dalam botol roket perlu ditingkatkan sehingga 60Psi-100Psi/7bar kerana hanya dengan tekanan udara di dalam botol yg tinggi berbanding di luar inilah yg menyebabkan roket air ini mampu meluncur naik ke atas dan berapa jauh sesuatu roket itu hendak disasarkn. Disamping itu keadaan cuaca dan suhu persekitaran juga memainkan peranan penting dalam mengawal dan mengukur tekanan udara yg diperlukan.

ii- Daya Keseimbangan dan Kestabilan.
Kesemua struktur pembinaan roket air seperti body, sirip, kepala, tapak dan kandungan air perlu menggunakan prinsip keseimbangan dan kestabilan bagi memastikan keberkesanan pelancaranya menuju sasaran. Setiap daripada kesilapan walaupun kecil dalam menentukan keseimbangan ini akan menyebabkan roket air ini gagal di lancarkan dengan baik dan sempurna serta tidak mampu mencari ketepatan sasaran.

iii- Hukum Momentum.
Setiap objek yg bergerak tidak lari dari momentum. Ini kerana apabila objek mula bergerak ia akan melibatkan jisim dan kelajuan. Dengan adanya momentum samaada sebelum ataupun selepas ia bergerak akan mewujudkan daya yg menyebabab roket air ini boleh terlancar ke udara. Melalui fizik momentum pelepasan roket air boleh dirumuskan dengan Momentum (P) = Mass (M) x Speed (V). Manakala pengiraan momentum untuk sebelum dan selepas pelancaran ialah P+p = MV-mVe untuk keseluruhan 2 momentum.

iv- Jisim Roket dan Air.
Berat bagi setiap bahan-bahan yang digunakan juga merupakan faktor penting dalam melancarkan roket air dengan baik. Sebagai contoh penggunaan botol air yang lebih nipis dan ringan serta bentuk yang lebih panjang, kuantiti air yang sesuai 1/4 or 1/3 daripada botol membantu untuk mengisi tekanan udara yang cukup semasa pelancaran, struktur sirip yang lebih ringan dan nipis, itu semua mempengaruhi berat roket. Semakin ringan jisim roket n air maka semakin jauh dan lajulah pergerakan roket air.

v. Aerodynamics
Rekaan dan struktur pembinaan roket yang lebih turus dan aerodynamics adalah faktor penting dalam melawan dan melanggar tujahan arus udara. Oleh itu setiap objek yang di reka dengan struktur yang lebih aerodinamics akan mewujudkan daya kelajuan yang lebih tinggi kerana halangan angin dan udara dapat dikurangkan.

vi. Newton’s First Law.
Dalam Hukum Newton Pertama menjelaskan setiap objek berada dalam keaadaan rehat dan dalam pergerakan kosong sebelum sesuatu daya yang menolaknya. Begitu juga dengan keaadaan roket air dimana ianya dalam keaadaan  rehat dan kelajuannya zero sebelum dilancarkan. apabila tekanan udara dilepaskan dan daya tolakan meningkat daripada zero berat roket akan bertambah ringan dan menyebabkan roket air memecut ke udara dan kelajuan meningkat.

vii. Newton’s Second Law.
Dalam Hukum Newton Kedua menjelaskan the same force exerted on alarger mass produces a correspondingly smaller acceleration dan dapat dilihat dengan rumus :  
F = mA dan F = Ma. Oleh itu Daya akan wujud pada roket air apabila ia bergerak dilancarkan ke udara berdasarkan jisim dan kelajuannya.

vii. Newton’s Third Law.
Dalam Hukum Newton Ketiga menjelaskan for every action, there is an equal and opposite re-action. Oleh itu, kaitan hukum ini dengan roket air adalah dilihat dari aspek struktur Rocket Engine Thrust yang berada di bahagian bawah botol roket (Nozzle) serta mengandungi air dan tekanan udara. Nozzle ini berfungsi sebagai out take bahan bakar roket yang dimodifikasikan sehingga dapat dipasang pada botol yang berperanan sebagai Exhaust body roket yang berfungsi mengeluarkan daya tolakan kebelakang semasa pelepasan roket air ini. Hasil daripada daya tolakan kebelakang itu tadi menyebabkan body rocket akan menolak ke atas dan ke udara semasa dilancarkan.

DISCUSSIONS
1. Apa itu Rocket Air?
Secara ringkasnya, Roket Air adalah roket yang menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke udara.

2. Apakah bahan-bahan yang digunakan untuk membuat roket air ini?
 Untuk membuat roket air kita memerlukan beberapa alat/bahan-bahan seperti:
1)      Botol bekas air beroksida berukuran 1500 ml
2)      Polyfoam
3)      Kertas Kadbod/ manila/BC
4)      Sampah kertas
5)      Gunting
6)      Cutter
7)      Double Tape
8)      Selotip besar
9)      Pembaris
10)  Jangka Lukis
11)  Alat tulis (ballpen/pensil).

3. Bagaimana cara/kaedah untuk membuat roket air ini?
Sila lihat penerangan di atas.

4. Apakah teori-teori fizik yang terdapat dalam roket air?
Terdapat banyak teori-teori fizik yang boleh kita pelajari dalam pembuatan dan pelancaran roket air ini antaranya: tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law.
Sila lihat penerangan di atas.

5. Berapakah Pengukur Tekanan Udara (Psi) yang perlu di kenakan pada roket air untuk melancarkannya?
Tekanan Udara  perlu di pumpkan masuk ke dalam botol roket air ini sebanyak 60Psi-100Psi mengikut ketinggian/jarak yang hendak disasarkan.


4.0       CONCLUSION

Secara kesimpulannya, tugasan projek Roket air ini telah berjaya saya siapkan dalam tempoh yang diberikan oleh pensyarah Dr. Suriani. Terima kasih kepada semua yang terlibat samaada secara langsung ataupun tidak. Walaubagaimanapun sebenarnya projek pembinaan dan penstrukturan roket air ini adalah amat baik dan menarik kerana tidak ramai yang tahu bahawa pembelajaran tentang roket air ini amatlah penting sebagai edisi awalan untuk menarik minat pelajar-pelajar menceburi bidang astronomi dan fizik. Bermula daripada permulaan langkah pembinaannya, roket air ini banyak memberi pengetahuan dari segi mental dan fizikal. Jika dilihat daripada mencipta rekabentuk melalui langkah-langkah yang telah saya jelaskan di atas , roket air ini memerlukan banyak kreativiti dan kebijaksanaan kerana belum tentu sesebuah roket air yang dicipta itu berjaya akhirnya dilancarkan. Jesteru itu dengan penghasilan tugasan ini mudah-mudahan dapat memberi sedikit panduan kepada pembaca-pembaca dan pencari-pencari maklumat untuk merekabentuk satu roket air yang baik dan menarik dari segi semua aspek. 
Secara ringkasnya, Roket Air adalah roket yang menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke udara. Roket air yang siap sempurna sepenuhnya dari segi struktur pembentukan dan pembinaan yang melibatkan beberapa konsep fizik akan dapat dilancarkan ke udara dengan baik dan lengkap. Beberapa Teori Fizik digunakan untuk memastikan Roket air ini boleh dilancarkan dengan jayanya antaranya adalah seperti memastikan tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law. Akhirnya , mudah-mudahan sumber-sumber maklumat yang saya sediakan di atas sedikit sebanyak dapat memberi sumbangan untuk sesiapa sahaja yang ingin  membina dan merekacipta sebuah roket air yang baik dan berkualiti.

 
Secara ringkasnya, Roket Air adalah roket yang menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke udara.
Roket air yang siap sempurna sepenuhnya dari segi struktur pembentukan dan pembinaan yang melibatkan beberapa konsep fizik akan dapat dilancarkan ke udara dengan baik dan lengkap. Beberapa Teori Fizik digunakan untuk memastikan Roket air ini boleh dilancarkan dengan jayanya antaranya adalah seperti memastikan tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law.

2 comments:

  1. idea yang membina, izinkan saya share

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.. saya sedang mencari seorang yang boleh mengajar newton 2nd law basic.. boleh Encik email pada saya noratajharun@gmail.com.. urgent

    ReplyDelete