|
UNIVERSITI PERGURUAN SULTAN IDRIS UPSI
TANJUNG MALIM PERAK
SEMESTER 1 SESI 2012/2013
KOD & NAMA KURSUS
SSI 3013: INFORMATION & TECHNOLOGY IN SCIENCE
TAJUK
|
KUMPULAN
EL-B35
(A121PJJ)
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO.
TELEFON
|
Mohammad
Razif b. Abdul Malik
sirrazif.blogspot.com
|
D20102040233
|
0132357016
|
NAMA TUTOR E-LEARNING: DR. AZMI BIN IBRAHIM
TARIKH
SERAH: 6HB NOVEMBER 2012
Profesion keguruan juga terjebak dalam pengaruh ini yang merupakan trend
dan ideologi abab ke-21. ICT memberi kesan yang besar ke atas anjakan perubahan
sistem dan pengurusan pendidikan di negara-negara membangun seperti Malaysia.
Revolusi maklumat yang berlaku disebabkan kemajuan ICT memberi cabaran baharu
kepada profesion keguruan, di samping kemajuan yang berlaku ini perlu
dimanfaatkan untuk mempertingkatkan martabat profesion keguruan yang sedang
mengharungi perubahan abab ke -21. Perkembangan pendidikan baru dalam
pengetahuan ICT memerlukan anjakan peranan pendidikan dan profesion keguruan.
Negara membangun memerlukan lebih ramai guru yang mempunyai pengkhususan bidang
pengetahuan komunikasi maklumat (ICT). Latihan pendidikan guru juga memerlukan
perubahan paradigma bagi melahirkan guru-guru yang berkelayakkan dan
berkebolehan mendidik dan membangunkan masyarakat dan negara.
Selain itu, teknologi dapat mempermudahkan tugas serta meningkatkan
prestasi guru seperti penggunaan teknologi untuk kerja-kerja pengajaran
pembelajaran terutamanya dalam subjek sains yang baynyak memerlukan maklumat luar dan terkini melalui ICT. Winston Churcil menyatakan empayar di masa depan ialah empayar
pemikiran dan minda. Untuk mengembangkan pemikiran dan minda pelajar khususnya,
pendekatan pengajaran dan pembelajaran di sekolah perlu digubah kepada
pemikiran penyelidikan, mengumpul maklumat, menganalisis data ke arah
menggalakkan kreativiti dan motivasi pelajar.
Pendekatan
pengajaran secara tradisional secara sogokan nota-nota seharusnya dikikis dari
pemikiran guru tetapi diubah dengan membekalkan pengetahuan dan kemahiran ke
arah mendapatkan maklumat.
Ellington, Percival dan Race (1993) menjelaskan bahawa penggunaan komputer
dalam
pendidikan mempunyai beberapa kekuatan dan kelemahan tersendiri yang mana lebih
berasaskan sebagai satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang lebih
menekankan peranan individu. Ramai penulis menyatakan kekuatan penggunaan
komputer dalam pendidikan adalah objektif pembelajarannya yang lebih luas, pembelajarannya yang juga boleh dilakukan
sendiri serta mendapat maklum balas segera melalui pendekatan interaktif; dan
membolehkan simulasi pengalaman pembelajaran dilakukan secara terus. Manakala
kelemahan penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran pula
ialah teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) memerlukan guru-guru celik
komputer, atau sekurang-kurangnya berasa senang menggunakan papan kekunci,
sukar mendapatkan bahan berasaskan komputer yang sesuai dan tersedia, dan usaha
mereka bentuk bahan pembelajaran berasaskan komputer memerlukan kemahiran yang
tinggi (Ellington et al. 1993). Cabaran-cabaran globalisasi menuntut agar
negara membangunkan sumber tenaga yang mempunyai ciri-ciri K-worker, celik
dan mahir dalam ICT, mampu bersaing pada peringkat tempatan dan pada peringkat
global, bahkan memiliki jati diri dan daya saing yang tinggi.
Untuk
menjayakan pelaksanaan penggunaan IT lebih berkesan, kemudahan infrastruktur ICT
perlu disediakan dan dirancang dengan baik. Kemudahan ICT dapat membantu
perlaksanaan kurikulum dengan berkesan. Pembelajaran bukan lagi tertumpu dengan
kaedah pengajaran di bilik kuliah semata-mata. Penggunaan teknologi ICT perlu
dieksploit sepenuhnya supaya memberikan kesan yang positif dalam pembelajaran
pelajar. Penggunaan modul pembelajaran dalam bentuk CD-ROM, multimedia,
simulasi dan sebagainya memerlukan prasarana yang bersesuaian.
H20 ROCKET MODEL
CONTENTS
1.0 INTRODUCTION
2.0 MATERIALS
AND METHODS
3.0 RESULT
AND DISCUSSIONS (PHYSICS THEORY)
4.0 CONCLUSION
5.0 VUDEO REPORT
1.0
INTRODUCTION
Dalam dunia Astronomi, roket berperanan secara tidak
langsung untuk mendapatkan data benda-benda langit dan angkasa lepas secara
lebih lengkap. Pengamatan astronomi landas bumi dengan menggunakan teleskop
optic memiliki kelemahan dan masalah iaitu tidak dapat digunakan sekiranya
cuaca kurang elok contohnya berawan dan hujan. Disebabkan masalah inilah para
saintis dan ilmuan khususnya di
Negara-negara maju mengembangkan teleskop landas angkasa yang mengorbit bumi.
Teleskop ini dibawa ke orbitnya yang berada di luar agkasa menggunakan roket.
Tidak hanya mengirimkan teleskop, bahkan roket digunakan untuk perjalanan luar
angkasa baik berawak mahupun tidak berawak. Misinya juga beragam, mulai dari
sekadar melintas planet (fly-by) untuk mendapatkan gambar objek dari dekat,
mengorbit planet, hingga mendarat dan melakukan penjelajahan di planet lain
mahupun satelitnya.
Jesteru itu, dalam semester 4 ini kami
pelajar-pelajar Pengajian Sains ditugaskan untuk menyediakan dan menyiapkan
satu tugasan yang dapat menarik minat murid-murid untuk memahami konsep “fizik
disekeliling kita”. Pemilihan Roket air sebagai projek tugasan fizik saya
adalah sangat bertepatan dan diharapkan dapat memenuhi elemen dan criteria pensyarah dalam menerangkan dan mengaitkan beberapa teori
fizik dalam Roket Air ini. Terdapat beberapa teori asas fizik yang perlu
dipelajari dan difahami untuk menyiapkan projek roket air ini antaranya seperti
kestabilan, momentum, daya keseimbangan, hukum Newton 1, 2 dan 3, tekanan
atmospera, prinsip Bernoulli, jisim, berat dan sebagainya bagi memastikan Roket air
ini boleh dilancarkan dengan baik. Secara ringkasnya, Roket Air adalah sebuah roket yang
dibina dengan menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat bergerak. Jadi
Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau meluncur. Roket air
adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya.
Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya diperbuat daripada botol plastik bekas minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang
bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke
udara. Bahan-bahan pembuatannya juga lebih banyak
kepada penggunaan bahan terbuang dan mudah diperolehi. Secara amnya, prinsip dasar roket merupakan pendedahan
dan implementasi dari perubahan momentum serta hukum III Newton mengenai
aksi-reaksi. Dalam dunia pendidikan, pelbagai percubaan mampu dilakukan untuk
memahamkan kepada guru-guru dan murid-murid mengenai prinsip dasar roket
bermula dari percubaan pembuatan yang sederhana menggunakan tabung bekas roll
filem sampailah pembuatan roket menggunakan botol-botol bekas minuman
berkarbonat.
The same concepts apply to water rockets. Rocket
structure, propulsion and aerodynamics (attitude stability) are the vital factors
affecting flight performance (distance, etc.). It is extremely dangerous to
apply excessive pressure to the water rocket in an attempt to achieve a new
distance record. From the viewpoint of safety, it is critical to understand the
limitations of PET bottles in term of structureal strength and pressure
resistance. When it comes to multistage water rockets, nerve-wracking
challenges await those attempting to decide how to separated the first stage
from the second, and how to ensure an uninterrupted supply of jet water. Much
experience and engenuity will be required to design, make and safely operate
the separation and second stage water-jet mechanism.
Struktur Roket H2O
Gambar rajah di
atas merupakan satu gambaran ringkas roket H2O.
Bahagian-bahagian
roket H2O yang perlu diketahui oleh anda. Seperti mana dalam penerangan di atas
dan di dalam CD, akan saya nyatakan beberapa bahagian roket H2O yang perlu anda
ketahui. Bahagian penting yang perlu ada pada roket H2O adalah badan (tempat di
mana air dimasukkan dan angin dipamkan ke dalam roket), muncung (menghasilkan
bentuk aerodinamik bagi roket H2O dan sayap (membolehkan roket H2O membuat
penerbangan yang lurus).
2.0 MATERIALS
AND METHODS
1. Peralatan/Bahan
Antara
bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut:
Berikut disenaraikan bahan dan peralatan yang perlu disediakan dalam Sesi Pembinaan Roket Air (Water
Rocket Making Session):‐
i. Pensil
ii. Marker pen
iii. Pembaris
iv. Gunting
v. Pen‐knife
vi. Pita pelekat
vii. Kertas putih (A4)
viii. Kertas PVC (A4)
ix. Clear binding cover (A4)
x. Plastisin
xi. Span
xii. Beg plastik sampah
xiii. Benang
xiv. Gelang getah
xv. One hole punch
xvi. Penimbang
xvii. Surat khabar
Peralatan dan
bahan-bahan yang diperlukan untuk membina roket H2O perlulah mencukupi.
Disamping itu kita juga memerlukan botol minuman bergas sebagai komponen utama
badan roket H2O nanti.
2. Jenis botol

Jenis-jenis botol minuman bergas terpakai 1.5L yang biasa gunakan oleh pelajar untuk membuat badan roket H2O. Botol yang kurang berlekuk-lekuk lebih sesuai digunakan untuk membuat badan roket H2O kerana ianya lebih senang untuk pemasangan sayap nanti. Sebenarnya apa saja botol plastik yang sesuai boleh digunakan samada 1.5L @ 1.25L bergantung kepada kreativiti anda untuk memasang sayap padanya nanti.
METHODS
1.Pemasangan
Sayap
Gariskan 3 lagi
garisan yang selari di sekeliling botol minuman bergas tersebut. Jarak antara 1
garisan dengan 1 garisan yang lain hendaklah sama. Pastikan garisan yang anda
buat adalah lurus dan selari antara 1 sama lain. Jika tidak roket h2o anda
nanti tidak akan mencapaisasaran(tidakterbanglurus).


Lekatkan dengan salotape sayap yang
anda buat sebelum ini mengikut garisan yang telah ditandakan tadi menggunakan
selotip secara belahan dua didasarnye.


Inilah bentuk
roket H2O anda yang belum ada muncung (nose cone). Jika anda ingin memasang
lebih daripada 4 sayap, caranya masih lagi sama seperti di atas. Apa yang perlu
anda buat ialah pastikan anda mengukur ukur lilit botol minuman bergas di
kawasan anda ingin melekatkan sayap nanti. Bahagikan ukur lilitnya dengan
bilangan sayap yang ingin anda buat. Tanda dan gariskan garisan lurus seperti
yang saya tunjukkan di atas.
2.Muncung (nose cone)
Muncung roket H2O
boleh dibuat dengan menggunakan botol minuman bergas yang lain. Apa sahaja
jenis botol minuman bergas boleh dijadikan muncung bagi roket H2O. Ambil satu
botol minuman bergas terpakai yang sesuai tandakan disekelilingnya satu garisan
untukpemotongannanti.


Potongkan
bahagian yang ditanda tadi dengan menggunakan pisau. Bahagian yang berbentuk
tirus akan digunakan sebagai muncung.


Masukkan sedikit
plastesin ke dalam muncung yang dibuat. Tujuannya adalah untuk dijadikan
sebagai pemberat bagi membolehkan roket H2O nanti terbang lurus.


Lekatkan muncung
yang anda buat tadi pada badan roket H2O yang dah dilekatkan sayap. Maka telah
selesailah pembinaan Roket Air dengan jayanya.
3.0 RESULT AND DISCUSSIONS
RESULT
Roket air yang siap
sempurna sepenuhnya dari segi struktur pembentukan dan pembinaan yang
melibatkan beberapa konsep fizik akan dapat dilancarkan ke udara dengan baik
dan lengkap. Beberapa Teori Fizik digunakan untuk memastikan Roket air ini
boleh dilancarkan dengan jayanya antaranya adalah seperti memastikan tekanan
udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics,
stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law.
i- Tekanan Udara.
dengan memastikan
tekanan udara di udara dan di dalam botol roket air itu sentiasa berada dalam
tekanan yang tinggi adalah antara faktor utama dalam proses pelancarannya ke
udara. Tekanan udara di dalam botol roket perlu ditingkatkan sehingga 60Psi-100Psi/7bar
kerana hanya dengan tekanan udara di dalam botol yg tinggi berbanding di luar
inilah yg menyebabkan roket air ini mampu meluncur naik ke atas dan berapa jauh
sesuatu roket itu hendak disasarkn. Disamping itu keadaan cuaca dan suhu
persekitaran juga memainkan peranan penting dalam mengawal dan mengukur tekanan
udara yg diperlukan.
ii- Daya Keseimbangan dan Kestabilan.
Kesemua struktur
pembinaan roket air seperti body, sirip, kepala, tapak dan kandungan air perlu
menggunakan prinsip keseimbangan dan kestabilan bagi memastikan keberkesanan
pelancaranya menuju sasaran. Setiap daripada kesilapan walaupun kecil dalam
menentukan keseimbangan ini akan menyebabkan roket air ini gagal di lancarkan
dengan baik dan sempurna serta tidak mampu mencari ketepatan sasaran.
iii- Hukum Momentum.
Setiap objek yg bergerak
tidak lari dari momentum. Ini kerana apabila objek mula bergerak ia akan
melibatkan jisim dan kelajuan. Dengan adanya momentum samaada sebelum ataupun
selepas ia bergerak akan mewujudkan daya yg menyebabab roket air ini boleh
terlancar ke udara. Melalui fizik momentum pelepasan roket air boleh dirumuskan
dengan Momentum (P) = Mass (M) x Speed (V). Manakala pengiraan momentum untuk
sebelum dan selepas pelancaran ialah P+p = MV-mVe untuk keseluruhan 2 momentum.
iv- Jisim Roket dan Air.
Berat bagi setiap
bahan-bahan yang digunakan juga merupakan faktor penting dalam melancarkan
roket air dengan baik. Sebagai contoh penggunaan botol air yang lebih nipis dan
ringan serta bentuk yang lebih panjang, kuantiti air yang sesuai 1/4 or 1/3
daripada botol membantu untuk mengisi tekanan udara yang cukup semasa
pelancaran, struktur sirip yang lebih ringan dan nipis, itu semua mempengaruhi
berat roket. Semakin ringan jisim roket n air maka semakin jauh dan lajulah
pergerakan roket air.
v. Aerodynamics
Rekaan dan struktur
pembinaan roket yang lebih turus dan aerodynamics adalah faktor penting dalam
melawan dan melanggar tujahan arus udara. Oleh itu setiap objek yang di reka
dengan struktur yang lebih aerodinamics akan mewujudkan daya kelajuan yang
lebih tinggi kerana halangan angin dan udara dapat dikurangkan.
vi. Newton’s First Law.
Dalam Hukum Newton
Pertama menjelaskan setiap objek berada dalam keaadaan rehat dan dalam
pergerakan kosong sebelum sesuatu daya yang menolaknya. Begitu juga dengan
keaadaan roket air dimana ianya dalam keaadaan
rehat dan kelajuannya zero sebelum dilancarkan. apabila tekanan udara dilepaskan
dan daya tolakan meningkat daripada zero berat roket akan bertambah ringan dan
menyebabkan roket air memecut ke udara dan kelajuan meningkat.
vii. Newton’s Second Law.
Dalam Hukum Newton Kedua
menjelaskan the same force exerted on alarger mass produces a correspondingly
smaller acceleration dan dapat dilihat dengan rumus :
F = mA dan F = Ma. Oleh
itu Daya akan wujud pada roket air apabila ia bergerak dilancarkan ke udara
berdasarkan jisim dan kelajuannya.
vii. Newton’s Third Law.
Dalam Hukum Newton
Ketiga menjelaskan for every action, there is an equal and opposite re-action.
Oleh itu, kaitan hukum ini dengan roket air adalah dilihat dari aspek struktur
Rocket Engine Thrust yang berada di bahagian bawah botol roket (Nozzle) serta
mengandungi air dan tekanan udara. Nozzle ini berfungsi sebagai out take bahan
bakar roket yang dimodifikasikan sehingga dapat dipasang pada botol yang
berperanan sebagai Exhaust body roket yang berfungsi mengeluarkan daya tolakan
kebelakang semasa pelepasan roket air ini. Hasil daripada daya tolakan
kebelakang itu tadi menyebabkan body rocket akan menolak ke atas dan ke udara
semasa dilancarkan.
DISCUSSIONS
1. Apa itu Rocket Air?
Secara ringkasnya, Roket Air adalah roket
yang menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat
bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau
meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai
tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai
mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas minuman. Air dipaksa
keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk
melancarkan roket ini ke udara.
2. Apakah bahan-bahan yang digunakan untuk membuat roket air ini?
Untuk
membuat roket air kita memerlukan beberapa alat/bahan-bahan seperti:
1) Botol
bekas air beroksida berukuran 1500 ml
2) Polyfoam
3) Kertas
Kadbod/ manila/BC
4) Sampah
kertas
5) Gunting
6) Cutter
7) Double
Tape
8) Selotip
besar
9) Pembaris
10) Jangka Lukis
11) Alat tulis (ballpen/pensil).
3. Bagaimana cara/kaedah untuk membuat roket air ini?
Sila lihat penerangan di atas.
4. Apakah teori-teori fizik yang terdapat dalam roket air?
Terdapat banyak
teori-teori fizik yang boleh kita pelajari dalam pembuatan dan pelancaran roket
air ini antaranya: tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s,
aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and
Third Law.
Sila lihat penerangan di atas.
5. Berapakah Pengukur Tekanan Udara (Psi) yang perlu di kenakan pada
roket air untuk melancarkannya?
Tekanan Udara perlu di pumpkan masuk ke dalam botol roket
air ini sebanyak 60Psi-100Psi mengikut ketinggian/jarak yang hendak disasarkan.
4.0 CONCLUSION
Secara kesimpulannya,
tugasan projek Roket air ini telah berjaya saya siapkan dalam tempoh yang
diberikan oleh pensyarah Dr. Suriani. Terima kasih kepada semua yang terlibat
samaada secara langsung ataupun tidak. Walaubagaimanapun sebenarnya projek
pembinaan dan penstrukturan roket air ini adalah amat baik dan menarik kerana
tidak ramai yang tahu bahawa pembelajaran tentang roket air ini amatlah penting
sebagai edisi awalan untuk menarik minat pelajar-pelajar menceburi bidang
astronomi dan fizik. Bermula daripada permulaan langkah pembinaannya, roket air
ini banyak memberi pengetahuan dari segi mental dan fizikal. Jika dilihat daripada
mencipta rekabentuk melalui langkah-langkah yang telah saya jelaskan di atas , roket
air ini memerlukan banyak kreativiti dan kebijaksanaan kerana belum tentu sesebuah
roket air yang dicipta itu berjaya akhirnya dilancarkan. Jesteru itu dengan penghasilan
tugasan ini mudah-mudahan dapat memberi sedikit panduan kepada pembaca-pembaca dan
pencari-pencari maklumat untuk merekabentuk satu roket air yang baik dan menarik
dari segi semua aspek.
Secara
ringkasnya, Roket Air adalah roket yang menggunakan media air sebagai pendorong
agar roket tersebut dapat bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar
untuk bergerak atau meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang
menggunakan air sebagai tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi
yang berfungsi sebagai mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas
minuman. Air dipaksa keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan
tekanan udara untuk melancarkan roket ini ke udara. Roket air yang siap sempurna sepenuhnya dari segi
struktur pembentukan dan pembinaan yang melibatkan beberapa konsep fizik akan
dapat dilancarkan ke udara dengan baik dan lengkap. Beberapa Teori Fizik
digunakan untuk memastikan Roket air ini boleh dilancarkan dengan jayanya
antaranya adalah seperti memastikan tekanan udara, daya keseimbangan, Momentum,
Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics, stability, mass, distance, Newton’s First
Law, Second Law and Third Law. Akhirnya , mudah-mudahan sumber-sumber maklumat yang
saya sediakan di atas sedikit sebanyak dapat memberi sumbangan untuk sesiapa sahaja yang ingin membina dan merekacipta sebuah roket air yang baik dan berkualiti.
Secara ringkasnya, Roket Air adalah roket
yang menggunakan media air sebagai pendorong agar roket tersebut dapat
bergerak.Jadi Roket ini tidak menggunakan bahan bakar untuk bergerak atau
meluncur. Roket air adalah sejenis contoh roket yang menggunakan air sebagai
tenaga penggeraknya. Botol berisi air bertekanan tinggi yang berfungsi sebagai
mesin roket biasanya terbuat dari botol plastik bekas minuman. Air dipaksa
keluar oleh gas yang bertekanan, biasanya menggunakan tekanan udara untuk
melancarkan roket ini ke udara.
Roket air yang siap
sempurna sepenuhnya dari segi struktur pembentukan dan pembinaan yang
melibatkan beberapa konsep fizik akan dapat dilancarkan ke udara dengan baik
dan lengkap. Beberapa Teori Fizik digunakan untuk memastikan Roket air ini
boleh dilancarkan dengan jayanya antaranya adalah seperti memastikan tekanan
udara, daya keseimbangan, Momentum, Prinsip Bernoulli’s, aerodynamics,
stability, mass, distance, Newton’s First Law, Second Law and Third Law.
idea yang membina, izinkan saya share
ReplyDeleteAssalamualaikum.. saya sedang mencari seorang yang boleh mengajar newton 2nd law basic.. boleh Encik email pada saya noratajharun@gmail.com.. urgent
ReplyDelete